Online onderwijs op reis, is dat te doen?

Zelf lesgeven aan de kinderen is een nieuwe uitdaging tijdens deze reis. Onze vorige lange reis zaten Isa (8) & Saar (7) nog in de kleuterklas en hoefden we niet echt les te geven. Nu onze meiden ouder zijn, doen we taal, rekenen, lezen en spelling voor groep 4 en 5 via de digitale, zelfstandige methode van Tessa. Hiervoor boeken we accommodaties waar goed internet is en hebben we vaste momenten waarop we ‘thuis’ blijven om met school aan de slag te gaan. Voor iedereen even wennen dus.

Joske en Dirk Willem zijn dit schooljaar op reis met hun twee dochters. Het is niet de eerste keer dat ze een lange reis maken, maar deze keer zijn de kinderen wel leerplichtig en willen Joske en Dirk Willem graag de onderwijs ontwikkeling voortzetten tijdens hun wereldreis

rekenles op zee

We werken allebei een uur 1-op-1 met een kind

Joske vertelt:

Inmiddels zijn we zo’n 3 maanden onderweg in Azië. 3 dagen in de week geven we zelf les. We doen een uur les, een half uur pauze en dan nog een uur les, meestal in de ochtend. Dirk Willem geeft rekenen & lezen, Ik geef taal en spelling. Zo werken we allebei een uur 1-op-1 met één kind. Op donderdag krijgen Isa en Saar Spaanse en Engelse les van een online docent en wordt Isa online begeleid bij haar dyslexie. Daarbij lezen de meiden elke dag van de week minimaal een kwartier aan ons voor. Doordat we de schoolvakanties van Nederland niet aanhouden lopen we, ook met minder schooldagen per week, toch gelijk met de weekplanning van de methode.

onderwijs op reis

Presentatie Project groep 5

leren lezen op reis

Presentatie project, groep 4

Saar wilde graag naar de Chinese muur en Isa naar Australië

We geloven dat de kinderen ook vooral naast de schoolvakken heel veel leren van de reis zelf. We bouwen hier ook verschillende activiteiten voor in, zo laten we de kinderen routes uitzoeken/plannen, navigeren, uitjes organiseren, afrekenen en onderhandelen in winkeltjes. Onderweg spelen we heel veel spelletjes en natuurlijk komen de kinderen met allerlei verschillende mensen, talen, culturen en natuur in aanraking. Daarnaast kijken we naar bestemmingen en activiteiten die de kinderen leuk vinden en proberen we die zoveel mogelijk in te bouwen. Zo wilde Saar graag naar de Chinese muur en Isa naar Australië. Saar wil graag leren surfen en Isa is begonnen met windsurfen, op dat soort wensen kunnen wij ons makkelijk ‘aanpassen’. 

Ook in de methodes is er steeds ruimte om invulling te geven aan interesses en onderwerpen die op dat moment actueel zijn voor de kinderen. We hebben tijd om dieper in te gaan op allerlei ontdekkende vragen als ‘hoe kan de zee zout zijn terwijl de rivier waar we in zwommen zoet water heeft? Wie is dat op de afbeeldingen in Beijing (Mao)? Hoe werkt eb & vloed? enzovoort. Op deze manier leren de kinderen datgene dat op dat moment echt hun interesse heeft. Omdat de methode digitaal is en er veel getypt moet worden, zijn we ook aan het kijken naar een online typecursus om blind te leren typen.

De planning is nu meer een leidraad

Vooral met de planning was het in het begin even zoeken. Het leek veel, zowel qua voorbereiding voor ons als qua uitvoering door de kinderen. Zou er wel voldoende tijd zijn voor uitstapjes en tochten? 

Om alvast te wennen aan het schoolwerk, zijn we in Nederland, tijdens de zomervakantie, alvast in het klein begonnen met een paar lessen per week.

In de eerste weken van de reis hielden we te strak vast aan de planning en zaten we met stralend mooi weer binnen achter de computer terwijl we met regen op pad ‘moesten’. Nu gaan we soms alvast aan de slag als het regent, of als we een toeristische attractie op een doordeweekse dag doen, plannen we school in het weekend. Natuurlijk hebben de kinderen ook wel eens minder zin of is de motivatie of energie eerder op, dan doen we een kortere dag, en als ze er lekker in zitten doen we soms wat langer. De planning is nu meer een leidraad, dat werkt voor ons allemaal een stuk relaxter. 

De kinderen vinden sommige onderdelen nu leuker en uitdagender dan op school in Nederland

Elke zondagavond kijken we naar de lessen die in de aankomende 2 weken op de planning staan, zo weten we wat er moet gebeuren en kunnen we makkelijker flexibel zijn. 

Tijdens de eerste week waren we een hele avond bezig met de voorbereiding van 1 lesdag, we wilden alles perfect en precies volgens de methode doen. Inmiddels kennen we het systeem en weten we dat de methode is geschreven op een klassikale les. Ook dat is dus meer een leidraad voor wat er geleerd moet worden. We bekijken nu telkens wat we wel en niet gaan doen en hoe we dat dan kunnen brengen om het individueel ook leuk en uitdagend te maken. Nu kost de voorbereiding nog maximaal 1,5 uur voor 1 á 2 lesweken.

Zowel de kinderen als wij zelf zijn positief verrast over de thuisscholing, de kinderen vinden sommige onderdelen nu leuker en uitdagender dan op school in Nederland. Voor ons als ouders is het tof om mee te maken wat ze allemaal leren in een schooljaar en we vinden het een leuke uitdaging om de stof zo te brengen dat de kinderen gemotiveerd blijven. De 3 ochtenden per week bij onze accommodatie dwingen ons bovendien tot vertragen en rustig reizen wat ons heel goed bevalt.

Meer weten over de mogelijkheden van onderwijs op reis?

Staat een langere reis naar het buitenland bij jou op de planning en ga je je kind een tijd begeleiden bij het onderwijs? Neem vrijblijvend contact met me op over wat Les van Tes voor je kan betekenen! Via de knop hieronder plan je gemakkelijk een kennismakingsgesprek met me in en kun je je vragen stellen.

Ik kijk ernaar uit je te spreken.