“Heb je motivatie tips voor school voor ons?” Of “We zoeken inspiratie om weer wat gemotiveerd te raken. Heb jij ideeën?” Motivatie tips voor schoolwerk op reis is ongeveer de meest gestelde vraag die ik krijg als ik contact heb met ouders die al onderweg zijn. En daarmee is motivatie voor school op reis een onderwerp waar ik je graag meer over vertel.
Eerst zelf ervaren wat werkt
Wanneer ik ouders voorafgaand aan hun reis spreek, geven ouders vaak aan het onderwijs zelf te willen geven en niet meteen via Les van Tes al vooruit te hoeven plannen voor als ze op reis zijn. En ik geef ze, al klinkt dat als ondernemer misschien gek, vaak gelijk! Want eenmaal onderweg zul je merken wat werkt voor jullie. Wat gaat goed, wat bevalt er, welke momenten zijn fijn om aan school te werken, wat valt er tegen of loopt heel anders dan verwacht? Je komt er pas achter in de praktijk, zoals met de meeste dingen het geval is. En daarom adviseer ik ouders ook heel vaak eerst te gaan ervaren hoe het is. Tenslotte weten ze me ook wel te vinden als ze onderweg toch nog wat motivatie tips voor school of begeleiding willen en dat plannen we dan ook in. Geen probleem.
School blijft school
Elke reis kent wel momenten dat het, in ieder geval wat schoolwerk betreft, even wat minder loopt. Vaak zijn het momenten dat je eigenlijk wel een aardig ritme gevonden dacht te hebben. Het schoolwerk is redelijk gepland, je kind werkt geregeld aan school en dat gaat eigenlijk best goed. De motivatie voor school is vaak nog geen issue. Natuurlijk is er niet altijd zin om te werken aan school. Maar dat is ook niet zo gek als het bijvoorbeeld stralend weer is en je liever het water ingaat.
Desalniettemin vond je het wel lekker gaan. “We vonden dat we het eigenlijk wel prima voor elkaar hadden, who needs school and a teacher, dachten we af en toe. Maar de laatste tijd sluipt de demotivatie af en toe binnen. Hoe krijgen we de spirit er weer goed in?” Rolt er dan in mijn inbox. Wat dat betreft zijn kinderen gewoon zichzelf, waar ze ook zijn. En dus hebben ze niet altijd zin. School blijft school, ook op een mooie plek. En je ouders zijn je ouders en als die dan je leerkracht zijn, dan heb je daar gewoon niet altijd zin in!
Fases in motivatie
Er zijn verschillende fases die je kind doormaakt in de motivatie om aan school te werken, terwijl je op reis bent:
- Gemotiveerd: het is anders en nieuw, leuk!
- Kans op verminderde motivatie: het wordt het ‘nieuwe normaal’
- De (verminderde) motivatie stabiliseert: de nieuwe situatie is gewoon geworden
Fase 1: Gemotiveerd: het is anders en nieuw, leuk!
In deze fase gaat alles vaak wel van een leien dakje. Kinderen vinden het wel interessant; werken aan school, terwijl je niet op school bent. En als ouder begin je ook met frisse moed. Het is vaak een beetje zoeken in deze fase naar de juiste verhoudingen; hoe ‘streng’ ben je als ouder in je nieuwe rol als leerkracht. Of wil je je er juist niet teveel mee bemoeien en je kind veel zelf laten uitzoeken.
Kinderen vinden het fijn dat ze meestal met dezelfde boeken kunnen werken als op school, dus dat is vertrouwd. En ze kunnen hun schoolwerk in een kortere tijd doen op een hele andere locatie. Ze zien dat als een win-win en zijn dus vrijwel altijd gemotiveerd om het een kans te geven. Ze gaan lekker aan de slag en zien deze nieuwe manier van ‘naar school gaan’ wel zitten. In deze fase hoef ik eigenlijk nooit met motivatie tips voor school aan te komen zetten. Met de motivatie en schoolwerk op reis is nog niets aan de hand!
Fase 2: Kans op verminderde motivatie; het wordt het ‘nieuwe normaal’
En dan heb je na een aantal weken een ritme gevonden. Met regelmaat wordt er aan school gewerkt. Misschien niet de regelmaat die je vooraf bedacht had, want onderweg ervaar je pas echt wat voor jullie werkt. Maar vaak heb je met elkaar een werkwijze gevonden die jullie bevalt en wat goed werkt.
En dan begint het nieuwe er vanaf te gaan en wordt het, wat ik noem, het nieuwe normaal. Schoolwerk op reis wordt gewoon. En veel dingen die gewoon worden, worden op z’n minst minder interessant. Zeker voor kinderen. En dat kun je in deze fase gaan merken aan de motivatie. Dit is het moment om motivatie tips voor school te hebben en toe te passen. Ook al lijkt er nu nog niet zoveel aan de hand.
Kinderen zijn meestal wel bereid aan school te werken. Oudere kinderen realiseren zich vaak ook wel dat ze een voordeel hebben op klasgenootjes thuis, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd met plezier aan school werken.
Als ouder vind je het in deze fase juist wel fijn dat er een bepaald ritme gekomen is, binnen het gebrek aan ritme dat reizen vaak met zich meebrengt. Een ritme geeft ook rust en duidelijkheid. Het is overzichtelijk. Heel jammer dus als je gaat merken dat je kind er misschien langzamerhand iets minder enthousiast van wordt.
Fase 3: De (verminderde) motivatie stabiliseert: de nieuwe situatie is gewoon geworden
Fase 2 en 3 lopen een beetje in elkaar over. Het ene kind accepteert het nieuwe gewoon eerder en makkelijker dan het andere. Dat kun je met meerdere kinderen in een gezin ook zeker merken! Er komt een moment dat ook het nieuwe normaal niet meer nieuw is, maar gewoon.
Hier zit een belangrijk moment voor de motivatie. Je wilt in fase 2 voorkomen dat demotivatie optreedt, maar als dat wel gebeurt dan wil je in fase 3 zeker voorkomen dat het gebrek aan motivatie het nieuwe normaal wordt. Want als ‘geen zin hebben in schoolwerk’ de standaard wordt, zal het veel meer energie en moeite kosten om te doorbreken. De meeste motivatie tips voor school geef ik als ouders in fase 3 zitten, maar eigenlijk wil je die tips eerder hebben!
Wat zijn de valkuilen?
De valkuilen vinden meestal plaats aan het eind van fase 1 en begin fase 2, op het moment dat het nieuwe er een beetje af is. Als ouder heb je waarschijnlijk vooraf bedacht dat het je streven is ervoor te zorgen dat je kind geen achterstand oploopt. Sommige kinderen doen een tussenjaar, maar de meeste kinderen stromen na een langer verblijf in het buitenland op school in een volgend schooljaar in (afhankelijk van hoe lang je weg bent natuurlijk).
Om die reden bereid je het onderwijs van je kind vaak goed voor met de school van je kind, met mij of bijvoorbeeld een andere organisatie die afstandsonderwijs biedt. Je hebt een doel voor ogen en een plan om daar te komen. Omdat kinderen duidelijkheid en structuur vaak prettig vinden, is het heel logisch dat je ernaar streeft een bepaald ritme te hebben voor het schoolwerk. En zeker in het begin werkt dit vaak goed, vooral omdat de motivatie hoog is.
Maar als het onderwijs op reis gewoon wordt, zijn kinderen er geregeld minder vaak voor te porren, ‘het schooltje spelen’ begint dan naar hun idee vaak wel erg op ‘gewoon school’ te lijken en dat hadden ze misschien stiekem anders bedacht.
Keerpunt
Dit is het moment waar de valkuil voor demotivatie om de hoek loert. Tegelijkertijd is het ook een prima moment om daar op in te spelen en zo te voorkomen dat je kind geen zin meer heeft.
Ik adviseer ouders op zulke momenten vaak even uit te zoomen op het geheel; wat gebeurt er, wat wil je bereiken, wat is de bedoeling en waarom lijkt het niet te werken? Je wilt het als ouder graag goed doen met het lesgeven. Je wilt voorkomen dat de school in Nederland straks zegt dat je kind de leerstof niet voldoende heeft meegekregen, dat het echt wat gemist heeft. En dus ben je vaak als ouder geneigd vast te houden aan het plan dat je vooraf bedacht hebt!
Verwijt jezelf niets
Dat is heel logisch! Verwijt jezelf niets. Maar bedenk wat je wil bereiken met deze reis. Waarom wilde je dit doen en hoe zag je het voor je; lesgeven aan je kind? En hoe doe je het nu? Ben je al een keer je geduld verloren? Heb je al een keer irritatie gevoeld toen je kind niet wilde meewerken? Toevallig al een keer weggelopen en tegen je partner gezegd; “Probeer jij het maar vandaag”?
Geloof me, ik kan ze afvinken! En was ik daar later trots op? Zeker niet! Ik ben toch leerkracht, dit moet ik toch kunnen? Alleen, voor mijn kinderen ben ik toch vooral hun moeder. Juf of niet. En als je dan na een bloedhete nacht met wat minder slaap les wil geven en je kind heeft echt geen zin, dan kun je misschien je geduld verliezen. En dat helpt natuurlijk weer niet om die motivatie terug te krijgen. En daar dreigt een vicieus cirkeltje te ontstaan…
Motivatie vasthouden, hoe dan?
Terug naar het moment om dit te voorkomen. Of in ieder geval, zoveel mogelijk te voorkomen. 😉 Geef jezelf dus lucht en ruimte. En je kind ook. Dit is het moment om de planning die je hebt opnieuw te bekijken en aan te passen naar wat voor jullie wel werkt.
Ik zorg er met de planningen die ik maak altijd voor dat er ruimte is voor aanpassingen. Misschien wil je minder tijd aan school besteden, misschien wil je de schooltijd anders invullen. Wellicht dat je minder met je kind uit de werkschriften wilt werken en meer met wat je in de omgeving vindt.
Gebruik je omgeving
Rekensommen kun je namelijk prima op papier maken, maar er is ook genoeg te vinden in de natuur waar je mee kunt rekenen. Schrijf letters in het zand als een jonger kind aan het oefenen is met lezen. Maak er een spel van. Ga iets bouwen en koppel dit aan een lesje meten. Afhankelijk van de leeftijd van je kind zijn er zóveel manieren van leren te bedenken die ook aansluiten bij de leerdoelen van het betreffende schooljaar!
Je moet alleen soms even uitzoomen en de balans opmaken. Weet wat je kind aan het eind van een schooljaar ‘geleerd moet hebben’ en houd dit langere termijn doel voor ogen. Als dat betekent dat er geregeld op een andere manier gewerkt en geleerd gaat worden, is dat prima!
Je bent niet de enige!
Heb je daar wat advies of tips voor nodig? Neem contact met me op, ik denk graag met je mee, ik heb die motivatie tips voor je. Soms is het nodig ‘out of the box’ te denken om te zien dat jullie het eigenlijk prima aanpakken. Dat je alleen maar in hoeft te zien iets losser met je plan om te kunnen gaan. Echt, je bent niet de enige. De meeste calls die ik met ouders heb die al onderweg zijn, gaan hierover!
Je zal versteld staan hoe enthousiast je kind ervan wordt als je een keer zegt; we laten de schriften vandaag dicht, we doen het deze keer anders. En als je dat doet op het moment dat je gaat merken dat ‘het nieuwe normaal’ te gewoon wordt (dus vóórdat de motivatie echt minder wordt), dan kun je er echt voor zorgen dat je kind het grootste gedeelte van de tijd wel gemotiveerd aan school werkt.
School blijft school
Oh ja, school blijft voor een kind wel gewoon school. Ook op een mooie locatie en ook als je het gewone schoolwerk afwisselt met een andere manier van leren.
Dus ook als je op tijd opmerkt dat je kind in fase 2 belandt en je daar pro-actief op reageert door geregeld het onderwijs anders aan te bieden. Ook dan zul je nog steeds momenten merken dat je kind geen zin heeft.
En dat mag en dat hoort. Maar door alert te blijven, kun je wel voorkomen dat motivatie en schoolwerk op reis teveel ‘een dingetje’ wordt. Want dat is zonde van ieders energie en zeker niet het beeld dat je voor ogen had toen je reisplannen maakte.
Meer lezen?
Meer weten? Het onderstaande boek is zeker de moeite waard. De doelgroep is niet specifiek gericht op onderwijs op reis, maar vertelt je hoe motivatie bij kinderen werkt en hoe je daar op in kan spelen. Gericht op kinderen in de bovenbouw (en ouder). Ook kan ik je dit artikel van ‘Psychogoed’ aanraden met tips om kinderen te motiveren.
Save on Pinterest
Het delen van artikelen waardeer ik zeer om zo andere reizigers verder te helpen. Soms gebruik ik affiliate links. Je betaalt hiervoor nooit iets extra. Je leest er meer over bij ’terms & conditions’.