De Ha Giang Loop met kinderen, wij deden het en het is by far de beste ervaring van onze reis! Wil je deze loop met je kind doen, dan vraagt het wat tijd en voorbereiding om te kunnen vertrekken. Daarnaast staat de Ha Giang Loop bekend als ruig en zijn er qua veiligheid wat zaken om in overweging te nemen.
Waarom wij er wel voor gekozen hebben de Ha Giang Loop met onze kinderen te doen? Ik vertel je er hier alles over.
In dit artikel
- Wat is de Ha Giang Loop?
- Onze afwegingen
- Beste reistijd
- De route
- Neem de tijd en geniet
- Onze route
- Tips
- Mama’s Homestay
- Tot slot
- Video impressie van onze Ha Giang Loop!
Wat is de Ha Giang Loop?
Ha Giang is een stad in het hoge noorden van Vietnam, liggend in het Ha Giang District. Het is een gebied vol bergen met de meest schitterende passen om doorheen te rijden. Het toerisme staat nog in de kinderschoenen en het gebied wordt op dit moment vooral bezocht door backpackers die met een motor (met een gewone scooter kom je de bergen niet op) of semi-motor het gebied verkennen.
Vanaf Ha Giang kun je een route starten, die je in feite in een rondje rijdt; de Ha Giang Loop. Er zijn qua route een aantal mogelijkheden (waarover hier meer) die deels afhankelijk zijn van de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt in combinatie met de staat van de wegen. De wegen zijn namelijk nogal eens slecht.
Ik moet zeggen; wij vonden 90% van de wegen erg goed (vergeleken met wat we vooraf hoorden), maar als het een periode slechter weer is geweest, gaan de wegen snel kapot. Tegelijkertijd zijn deze wegen ook de enige voor de Vietnamezen zelf, dus de wegen worden ook direct weer hersteld.
De route leidt je vanaf Ha Giang nog verder naar het noorden, waar je zelfs kunt komen tot aan de Chinese grens. Rijd je de route met de klok mee, dan wordt het uitzicht per kilometer mooier. En ja, dat is echt waar. Je denkt de eerste dag al dat het niet mooier kan, maar echt, het kan wel. Het is serieus het mooiste gebied waar wij doorheen gereisd hebben tijdens onze reis door Zuidoost Azië. Dit in combinatie met de ervaring van het zelf rijden, maakte het de ultieme reiservaring voor ons als gezin.
Onze afwegingen
Vanuit Hanoi arriveerden wij in Ha Giang bij Dung Vu van ‘Mama’s homestay’. Over haar en haar homestay vertel ik hier meer. Reizen met kinderen betekent vaak ook ‘slow travel’. Iets wat we zelf eigenlijk ook wel prima vinden. We wilden dus niet meteen dezelfde dag vertrekken voor de loop. Veel backpackers doen dit wel. Kan prima, maar na een paar uren reizen, was voor ons de reisdag klaar. Deze eerste dagen stonden in het teken van Ha Giang verkennen, maar vooral; hoe gaan we de loop doen?
Zelf rijden
De eerste optie is zelf rijden. Dat zou voor ons betekenen; 2 semi-scooters huren (110cc) en allebei een kind achterop. Iets wat ons enerzijds te gek leek, maar vooral ik had ook wel wat twijfels of dat wel zo’n verstandig besluit zou zijn. Martijn liet de keus aan mij, maar wat hem betrof gingen we zelf rijden. Hij heeft een motorrijbewijs, ik heb zelf ooit in mijn tienerjaren scooter gereden, dus helemaal onbekend terrein was het niet.
Maar goed, een semi-automaat betekent zelf schakelen (met je voet). Ik was gewoon niet meteen overtuigd, in combinatie met; hoe toegankelijk zijn die wegen, hoe druk is het, wat is de weersvoorspelling? En oh ja, in Vietnam ben je niet verzekerd als je zelf rijdt. Tenminste, als je geen internationaal rijbewijs hebt waarop staat dat je een motorrijbewijs hebt. Dat was toch ook een serieuze afweging. Als je dan schade of letsel maakt bij een ander, dan heb je toch echt wel een probleem.
Laten rijden
Een andere optie is je laten rijden. Dat kan heel goed met een easyrider; achterop bij een ervaren lokale chauffeur. Heb je toch de ervaring van het motorrijden, kun je ondertussen om je heen kijken, je hoeft niet zelf te rijden en je hebt geen gedoe met niet verzekerd zijn. Win-win dus eigenlijk!
Voor ons zou dat betekenen; 4 scooters met chauffeur huren. Met z’n drieën op 1 scooter, zie je natuurlijk in Azië veel, maar zagen wij niet zitten om dit een aantal dagen voor meerdere uren achter elkaar, te doen. Deze optie viel hierdoor voor ons af, maar ben je zonder kinderen; absoluut een aanrader!
De optie die voor ons over zou blijven zou zijn; een auto huren met chauffeur. Zelf een auto huren in Vietnam mag niet, dus dat was geen optie en zagen wij ook niet zitten in de bergen. Voor ons zou het dus of de auto worden, of zelf rijden.
Onze keus
We bleven een paar nachtjes in Ha Giang, acclimatiseren na de hectiek van Hanoi, Dung helpen in haar homestay en een keus maken. Elke dag kwamen er mensen terug van de loop en zij waren zo ontzettend lyrisch! Je kent dat vast nog wel; het gevoel dat je thuiskomt na het meest te gekke kamp ever, een soort van high van alle indrukken, ervaringen en het plezier dat je had. Dat gevoel, die uitstraling; ze hadden het allemaal!
Martijn en ik keken elkaar en zeiden; dit moeten we gewoon doen! Dung dacht met ons mee en kwam met het voorstel eerst in Ha Giang proef te rijden en de volgende dag in ieder geval te rijden tot aan Tam Son. Daar een nacht slapen en dan konden we beslissen of we door zouden rijden of terug als we het toch niet zagen zitten. En zo geschiedde.
1 Minpuntje; we zouden de bruiloft van Dung missen. Dung zou later die week gaan trouwen en we waren uitgenodigd om te komen. Onwijs tof natuurlijk, zo’n Vietnameze bruiloft mee te mogen maken! Maar, precies de komende week zou het perfect weer zijn voor de loop, maar anders zouden we pas over 3 dagen vertrekken en verloren we wel erg veel tijd. Mochten we beslissen na Tam Son door te rijden, dan verkozen we de loop boven de bruiloft.
Beste reistijd
Wat is nu de beste reistijd om het Ha Giang district te verkennen? Vergeet de weerapps maar, het weer in Ha Giang is ontzettend onvoorspelbaar en de verwachting van het weer op internet klopt vaak niet met de praktijk.
Wel kent het gebied seizoenen en kun je globaal een verdeling maken, zodat je kunt bekijken wat je het beste past.
- Tussen april en augustus: De rijst staat in bloei, wat het landschap haar prachtig groene kleur geeft. Het is ook de regentijd, dus houd daar rekening mee.
- September en oktober zijn oogstmaanden: het landschap kleurt goudgeel. Vaak worden deze maanden als het meest gunstig gezien.
- De wintermaanden kunnen erg fris zijn, het kan zelfs sneeuwen. Het landschap kleurt meer bruin en het is vaak mistig. Toch is ook dit een hele mooie periode om door het gebied te reizen.
Wij hadden begin juni amper regen, maar 3 weken later waren er door hevige regenval modderstromen, het kan echt per dag verschillen. Ben je in Vietnam en wil je richting Ha Giang, vraag het weer na bij een local uit het gebied.
De route
- Route van 5 nachten, 6 dagen / 4 nachten, 5 dagen
Dit is de route die wij gedaan hebben en het meest gereden wordt als je voldoende tijd hebt. Kan goed in 4 nachten, wij kozen voor 5 nachten.
- Route van 3 nachten, 4 dagen, meest gekozen
Deze route (maar ook de route hierboven), kan goed in 3 nachten. Dit doen momenteel veel toeristen die wat krapper in de tijd zitten. De meesten kiezen ervoor niet te slapen in Méo Vac, maar vanuit Dong Van door te rijden tot aan Du Gía. Of ze kiezen ervoor niet te slapen in Tam Son, maar in 1x te rijden naar Dong Van. Het verschil met deze route en die hierboven zit ‘m in het laatste stuk. Het laatste deel van deze route nadat je ruim voorbij Du Gía bent, gaat over een grotere weg. Dat maakt ‘m wat sneller. Wij kozen hier niet voor, omdat we liever langer door het mooie gebied wilden rijden en toen wij er waren, was deze laatste weg zeer slecht.
- Route 2 nachten, 3 dagen
Deze route wordt het minst gedaan. Je wilt Du Gía namelijk eigenlijk niet missen en de route er naartoe is ook prachtig (maar ja, wat niet). Toch kun je deze route rijden in 2 nachten. Je kunt dan kiezen om in 1x te rijden naar Dong Van (wat echt wel een flinke rit is) of juist vanuit Dong Van in 1x terug. Of Tam Son of Méo Vac laat je dan aan je voorbijgaan als slaapplaats.
Neem de tijd en geniet!
Als je de Ha Giang Loop met kinderen doet, wil je de tijd kunnen nemen. Het is, zeker als je zelf rijdt, intensief. Het is tevens net zo te gek en fantastisch, maar je wilt voldoende pauzes kunnen houden. Niet alleen vanwege de uitzichten, die fenomenaal zijn, maar juist ook om je focus scherp te houden en tussendoor voldoende te kunnen bewegen.
Wij hebben de loop gedaan in 5 nachten, 6 dagen, maar het kan prima in 4 nachten met toch een rustig reistempo. Je rijdt ongeveer 3 tot 4 uur per dag, maar je doet er vaak langer over, afhankelijk van hoe vaak je stopt. Dit is hoe wij het verdeeld hadden.
Onze route
Dag 1
We reden vanuit Ha Giang naar Tam Son. Daar verbleven we in een traditionele houten homestay op palen, net buiten het plaatsje, in een nog kleiner dorpje; Quan Ba. Dit is een relatief korte afstand om te rijden.
Dag 2 en 3
Op naar Dong Van. Van daaruit kun je rijden naar een viewpoint bij de Chinese grens en kun je eventueel ook de grens bezoeken. Het stuk richting het viewpoint, de Lung Cu vlaggenmast, troffen wij het slechtste stuk weg en moesten we wachten, omdat ze dit aan het herstellen waren. Wij besloten 2 nachtjes in Dong Van te blijven. Het plaatsje zelf heeft een relaxte sfeer en we kozen er hier voor in een klein hotel te slapen. Het bezoek aan het viewpoint 1 dagdeel te doen, wat te relaxen en pas na de 2e nacht door te rijden richting Méo Vac. Van Tan Son naar Dong Van is een lang stuk. Je bent zeker 3,5 uur onderweg qua rijden (zonder stoppen).
Dag 4
Reden we verder. Dit deel van de loop wordt ook wel het mooiste deel genoemd. Je rijdt de Ma Pi Leng Pas en je komt hier de prachtigste uitzichten tegen! Neem dus lekker de tijd, je kunt van gekkigheid bijna niet bevatten dat je daar bent. We reden door tot Méo Vac, een leuk klein plaatsje waar we in een gezellige, maar gemoedelijke homestay sliepen. Van Dong Van naar Méo Vac is niet zo lang, maar vanwege de schitterende omgeving zul je veel stoppen en er toch best een tijd over doen!
Dag 5
We reden tot aan Du Gía, Yen Minh. Hier verbleven we in een grote traditionele houten homestay op palen met nog veel meer backpackers. Ultieme gezelligheid. Vlakbij heb je een hele mooie waterval met een poel waar je heerlijk in kunt zwemmen. Super fijn na zo’n reisdag! Je eet in de homestay een gezamenlijke maaltijd, drinkt wat, deelt reiservaringen en slaapt midden tussen de rijstvelden. Van Méo Vac tot aan Du Gía is een redelijk lange afstand om te rijden, maar niet zo lang als wat we op de 2e dag reden.
Dag 6
De zesde dag reden we terug, nu al met weemoed, naar Ha Giang. We werden hartelijk ontvangen door Dung en haar familie en stapten, welliswaar met lichte zadelpijn, uit de heerlijke bubbel waar we een kleine week in verbleven. De route die wij kozen vanuit Du Gía naar Ha Giang is een lang stuk, misschien wel het langste stuk wat we reden.
Tips
- Regel je vergunning voor het gebied als je niet met een tour reist. Deze kost ongeveer €10 en je haalt ‘m bij het immigratiekantoor op Tran Phu street.
- Zorg dat je een internationaal rijbewijs bij je hebt. Sinds kort is deze geldig, mits je een motorrijbewijs hebt. Heb je geen motorrijbewijs dan wordt een internationaal rijbewijs bij controles vaak gedoogd.
- Realiseer je goed dat je onverzekerd bent als je op een scooter of (semi)motor rijdt in Vietnam, zonder geldig rijbewijs! Je kunt alleen zelf beslissen wat jij het waard vindt om zelf te rijden en of je het risico neemt.
- Check bij elke locatie waar je verblijft de lokale weersverwachting en de staat van de wegen. De locals gebruiken de wegen dagelijks en weer-apps geven meestal een onbetrouwbaar beeld. In dit gebied zijn ze heel blij met de toeristen die er komen, ze helpen je graag en zullen je echt vertellen welke route je het best kunt nemen.
- Sluit die verzekering voor de (semi)motor die je huurt wel af! Het kost je een klein beetje meer, maar als je wat schade oploopt, scheelt het je wel.
- Check vooraf goed de (semi)motor die je huurt! Echt, we hebben ze gezien hoor met slicks (banden waar geen grip meer op zat), remmen die het niet goed deden, een motor die niet lekker liep of schakelde. Check het vooraf, rijd een stukje en vraag om een andere als je het niet vertrouwt. Let hierbij ook op; een goed werkende standaard, geen lekkende benzine en werkende verlichting.
- Neem alleen het hoognodige mee in je daypack en laat de rest bij de homestay/hostel waar je verblijft in Ha Giang. Bij ‘Mama’s homestay’ was een speciale plek voor grotere bagage waar iedereen zijn backpack achterliet en er waren zeer ruime kluisjes die je met je eigen slotje af kon sluiten. Wij hadden 2 daypacks mee voor ons vieren, de rest lieten we bij Dung.
- Neem evt. een flesje benzine mee en een bandenplak setje. In elk dorp kun je je band laten plakken, iedereen is super behulpzaam, maar wat mee hebben, kan geen kwaad.
- In elk dorp verkopen ze regenponcho’s. Wij hadden begin juni onwijs mazzel met prachtig weer, maar ook wij kregen een enkele keer een bui over ons heen. Dan is zo’n poncho geen overbodige luxe. Check dus ook even voor een hoes voor je tas (of extra plastic zak).
- Check, check dubbelcheck of je tas goed vastzit! We hebben echt een paar keer meegemaakt dat iemand zijn tas onderweg verloren was, met daarin paspoort en bankpas (die doe je dus beter in een moneybelt…).
- Geniet en neem de tijd!
Mama’s Homestay
Ik noemde Dung al eerder. Een spontane energieke Vietnameze dame, die ons een warm welkom gaf in haar homestay. Deze was pas net 2 maanden open toen wij arriveerden. Inmiddels heeft ze dit uitgebreid met ‘Mama’s house Ha Giang’ iets meer downtown Ha Giang.
Hoewel er echt een aantal betrouwbare verhuurbedrijven in Ha Giang zijn en zeker net zoveel goede hostels of homestays wil ik me hier vooral richten op Dung Vu, omdat we het haar en haar familie echt gunnen dat ze hun werk voort kunnen zetten.
Ze leveren een eerlijke betrouwbare dienst voor een fair price. De motoren zijn echt in zeer goede staat, worden goed onderhouden en op tijd vervangen. Hun easyriders zijn betrouwbaar en prima gezelschap om een paar dagen mee op te trekken. De accomodatie die ze levert is schoon, eenvoudig, met een prima douche en fijn matras, het eten is goed en de sfeer is super gezellig en relaxt.
Dung spreekt goed Engels en helpt je de hele loop voor te bereiden, de route door te spreken en vertelt je waar je kunt overnachten. Dit kan ook vooraf voor je geboekt worden als je dit prettig vindt. Alles in overleg met hoe jij de loop graag wil doen.
Dung was 7 maanden in verwachting toen wij er waren, haar zoontje is inmiddels ruim een jaar. Haar man woont in Ho Chi Minh stad en samen met haar moeder en broer runt ze haar bedrijf vol passie. We hebben nog geregeld contact met haar en we zouden het te gek vinden haar ooit nog eens te ontmoeten.
Mocht je naar Ha Giang gaan en de loop gaan doen, check dan zeker haar homestay en doe haar de allerhartelijkste groeten van ons!
Tot slot
Al na een uur rijden op dag 1 wisten we het zeker: we rijden door! Hoe spijtig we het ook vonden de bruiloft te moeten missen, dit was zo te gek! Het zelf rijden, de wind voelen, de geuren, geluiden en alles kunnen zien, het was zo intens.
Eerder reden we de Hai Van pass bij Hué in een auto met chauffeur en we zaten klaar met zakjes vanwege wagenziekte. Ik weet niet hoe we alle haarspeldbochten tijdens de Ha Giang Loop gedaan hadden in een auto. Ik ben zo blij dat we dit met de scooter gedaan hebben. En ook al gingen we soms als slakken door de bocht (veiligheid boven alles), dit was zo’n geweldige ervaring.
Hij staat met stip op 1 van onze reis door Zuidoost Azië.
Video impressie van onze Ha Giang Loop
Een kleine impressie van onze dagen in Ha Giang en de loop. De rijdende beelden zijn gemaakt door onze oudste zoon (sorry voor het schuddende beeld, geen GoPro mee ;-)).
Blij geworden van dit artikel? Delen waardeer ik enorm. Het maakt mijn website beter vindbaar voor andere ouders die graag met hun kind willen reizen.